Юрій Лесюк, заступник директора Департаменту охорони здоров’я Чернівецької ОДА, розповів, що система охорони здоров’я Великої Британії взята за основу для побудови нової системи в Україні.  У нашій державі не було чіткого поділу на рівні надання медичної допомоги. На сьогодні, 80% людей звертаються до лікарів, які працюють в лікарнях, і 20% — це ті, які звертаються до дільничних або сімейних лікарів. Завдання реформи — зробити чіткий розподіл і забезпечити 80% звернень до первинної ланки — тобто сімейних лікарів. Це забезпечить ефективне використання фінансових ресурсів, які виділяються на охорону здоров’я.

Олена Горячева з БФ «Вихід» в рамках проекту “Просування реформ в регіони” проаналізувала проблеми впровадження медреформи на Миколаївщині (переглянути презентацію). За її словами, декларації з сімейними лікарями підписали 40,6% населення області. На Миколаївщині лікарі потребують інформування про те, що на них очікує після реформи. Процес автономізації йде і він незворотній. Трапляються помилки через недостатню підготовку керівних кадрів у закладах первинної мережі до нових функцій. Нестача лікарського персоналу – одне із головних питань впровадження реформи. Вирішенню цього питання буде сприяти суттєве збільшення заробітної плати медичних працівників після переходу Центрів первинної медико-санітарної допомоги (ЦПСМД) на фінансування Національної служби здоров’я України (НСЗУ). Разом з тим, створення привабливих умов для залучення лікарів, у першу чергу, до сільських закладів охорони здоров’я, є відповідальністю місцевої влади.

Інститут аналітики та адвокації (ІАА), що здійснює проект “Просування реформ в регіони”, здійснив моніторинг медичної реформи у Полтавській та Сумській областях. За словами експерта ІАА Олександра Ткаченка (переглянути презентацію), у Полтавській області автономізовано всі заклади первинної медичної допомоги. На Сумщині існують затримки. У процесі автономізації заклади зіштовхнулися із потребою отримання ліцензій, видача яких сильно затягується. Найпроблемнішою точкою в регіоні є місто Конотоп — там міська рада не функціонує повноцінно півтора роки. В області є 2 унікальні випадки — в Лебединському районі Центральна районна лікарня автономізується без розмежування первинної і вторинної ланки. У Сумах створили ЦПМСД з нуля. Подібний досвід був лише в Борисполі.

У Полтавській області починаючи з 1травня по 1 жовтня 2018 року кількість населення, яке підписало угоди, зросла з 11 до 56%. У Сумській області 46% жителів підписали декларації зі своїми лікарями. У Полтавській області зараз перетворено у некомерційні підприємства 48 закладів, а в Сумській – 41. НСЗУ, в свою чергу, підписала договори з 33 полтавськими та 24 сумськими закладами охорони здоров’я.

Голова наглядової ради БФ «Свої» у Києві Леся Литвинова в рамках проекту “Просування реформ в регіони” ідентифікувала проблеми, які заважають впровадженю медреформи в східних регіонах. За її словами, Донецька область показує високі результати медреформи — набагато вищі, ніж в Луганській та Запорізькій областях. Донецька область була пілотним регіоном з 2011 року. Тому тут набагато краща обізнаність лікарів та пацієнтів. Відсоток декларацій в Донецькій області — вдвічі вищий, ніж в Луганській, і майже вдвічі вищий, ніж в Запорізькій.

Одним з найуспішніших прикладів медреформи первинної ланки є Клішківський центр первинної медико-санітарної допомоги в Чернівецькій області.  Головний лікар Центру Олександр Фуркул розповів, що декларації підписали більше, ніж 100% населення села. Фінансування закладу зросло в більш, ніж 2,5 рази. Тепер заклад повністю комп’ютеризований, автомобілі відремонтовані, всі медикаменти в наявності. Середня зарплата лікаря — 14 тисяч гривень.

Експерти «Асоціації Політичних Наук» в рамках проекту “Просування реформ в регіони” провели опитування лікарів та чиновників у Кіровоградській області (переглянути презентацію). Володимир Бочаров-Туз розповів, що серед проблем реформи лікарі відзначають низьку активність людей, брак ресурсного забезпечення та брак знань. Майже всі лікарі серед стимулів в першу чергу наголошують на забезпеченні гідної заробітної плати.

Офіційна сторінка